Αγανάκτηση εκφράζει η ελληνική βιομηχανία γαλακτοκομικών προϊόντων για τα προγράμματα προώθησης της φέτας ΠΟΠ στις διεθνείς αγορές και τον τρόπο με τον οποίο αυτά «τρέχουν».

Παράγοντες της αγοράς χαρακτηρίζουν τους χειρισμούς των αρμοδίων τουλάχιστον «αδέξιους» και εκφράζουν φόβους ότι τα προγράμματα θα αποτύχουν να αναδείξουν την αξία της φέτας στους διεθνείς καταναλωτές και τα κοινοτικά χρήματα θα πάνε χαμένα!

«Τα προγράμματα ξεκίνησαν με τρομερές καθυστερήσεις και η μέχρι στιγμής διεθνής παρουσία έχει πολλά οργανωτικά προβλήματα. Δεν αρκεί ένα περίπτερο σε μια έκθεση για να προωθηθεί το προϊόν», δηλώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων (ΣΕΒΓΑΠ), Χρήστος Αποστολόπουλος.

Και προσθέτει ότι «τα προγράμματα υλοποιούνται ουσιαστικά χωρίς τη συμμετοχή της βιομηχανίας του κλάδου, αφού ο αρμόδιος δημόσιος οργανισμός (σσ ΕΛΓΟ Δήμητρα) προβάλλει το επιχείρημα ότι οι διαδικασίες στο δημόσιο είναι τέτοιες που δεν επιτρέπουν τη συμμετοχή των ιδιωτών».

Είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΒΓΑΠ, από τις περίπου 30 συνεδριάσεις των αρμόδιων για τα προγράμματα επιτροπών, η βιομηχανία γαλακτοκομικών προϊόντων συμμετείχε μόλις σε 3…

Για την βιομηχανία, είναι φανερό πως όλα αυτά έχουν επιπτώσεις στην διεθνή προβολή της φέτας ΠΟΠ, η οποία δεν φαίνεται να βρίσκει τη θέση που της αξίζει, στις διεθνείς «βιτρίνες» προϊόντων προστατευόμενης ονομασίας προέλευσης.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και ο επικεφαλής της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Φέτας, Γιάννης Βιτάλης, ο οποίος εξηγεί ότι όσο εξελίσσονταν οι διαδικασίες ανάθεσης των προγραμμάτων, τα περιθώρια συνεννόησης με το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και τον Ελληνικό Γεωργικό Οργανισμό (ΕΛΓΟ) Δήμητρα ήταν πολύ περιορισμένα.

{relatedarticle 645}

«Ουσιαστικά, δεν επέτρεψαν στον κλάδο να μετέχει στις αποφάσεις. Οι μόνες παρεμβάσεις που μας επιτράπηκαν ήταν σε ορισμένα εικαστικά ζητήματα των παρουσιάσεων», αναφέρει ο κ.Βιτάλης.

Το ιστορικό των πολύπαθων προγραμμάτων

Τα προγράμματα προώθησης της φέτας υποβλήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση τον Απρίλιο του 2017 και εγκρίθηκαν τον Οκτώβριο του ίδιου έτους.

Οι συμβάσεις του έπρεπε να υπογραφούν στα τέλη Ιανουαρίου του 2018, όμως υπήρξαν πολλαπλά προβλήματα και καθυστερήσεις στη διενέργεια των σχετικών διαγωνισμών, ενώ ο πρώτος ανάδοχος αποκλείστηκε από το υπουργείο. Τελικά, ύστερα από 5 συνεχείς παρατάσεις και παραίτηση της διοίκησης του ΕΛΓΟ Δήμητρα, τα προγράμματα ανατέθηκαν το Μάιο του 2018 και άρχισαν να «τρέχουν» μόλις τον περασμένο Οκτώβριο…

Όλο αυτό το διάστημα, ελάχιστες φορές ζητήθηκε και λήφθηκε υπόψη η γνώμη της ελληνικής βιομηχανίας γαλακτοκομικών προϊόντων.

Τι περιλαμβάνουν τα προγράμματα

Ο συνολικός προϋπολογισμός των δύο προγραμμάτων για την προώθηση της φέτας είναι περίπου 6,5 εκατομμύρια ευρώ.

Σύμφωνα με την εταιρεία που έχει αναλάβει να υλοποιήσει τα προγράμματα προώθησης για λογαριασμό του ΕΛΓΟ Δήμητρα, «οι δράσεις έχουν στόχο την εξωστρέφεια και την ενίσχυση των εξαγωγών σε σημαντικές αγορές – στόχους όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και η Γερμανία».

Το πρόγραμμα έχει ονομαστεί “Feta PDO. Let’s Get Real!” και ξεκίνησε με τη συμμετοχή στην έκθεση SIAL που έλαβε χώρα στο Παρίσι τον περασμένο Οκτώβριο. Για τους διοργανωτές η ελληνική παρουσία ήταν επιτυχημένη, αλλά για τον ΣΕΒΓΑΠ υπήρχαν πολλές ελλείψεις και σημαντικά κενά στην οργάνωση.

Το Νοέμβριο ακολούθησε roadshow με εκδηλώσεις γευσιγνωσίας σε εστιατόρια της Γερμανίας (Μόναχο, Κολωνία, Ντίσελντορφ).

Τον Ιανουάριο η φέτα ΠΟΠ βρέθηκε στην αμερικανική σχολή Culinary Institute of America όπου φιλοξενήθηκε Master Class, με ομιλήτρια την συγγραφέα βιβλίων μαγειρικής, Janet Fletcher.

Η ελληνική πλευρά είχε υψηλές προσδοκίες από τη συμμετοχή στο Winter Fancy Food Show 2018, το οποίο πραγματοποιήθηκε στο Σαν Φρανσίσκο, 13-15 Ιανουαρίου 2019.cheese1

Για το πρώτο εξάμηνο του 2019 έχουν προγραμματιστεί δειγματοδιανομές Φέτας ΠΟΠ απευθείας στο καταναλωτικό κοινό σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ-μάρκετ των ΗΠΑ, του Καναδά, της Γαλλίας, της Γερμανίας και της Αγγλίας, εκδηλώσεις γευσιγνωσίας σε εστιατόρια, press events, καθώς και η συμμετοχή στην έκθεση IFE (Λονδίνο, 17-20/03/2019).
Συνεχίζεται η προώθηση μέσω των social media, ενώ στον Καναδά υλοποιείται και διαφημιστική καμπάνια outdoor.

cheese3

Θα σώσει το «παιχνίδι» ο Giannis;
Κεντρικό πρόσωπο της καμπάνιας για την προώθηση του εθνικού μας προϊόντος είναι ο Έλληνας star του NBA Γιάννης Αντετοκούνμπο!

Είναι προφανές ότι η πλευρά του ΕΛΓΟ «ποντάρει» πολλά στη δημοφιλία και διεθνή αναγνώριση του νεαρού μπασκετμπολίστα.

Πάντως, οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας γαλακτοκομικών προϊόντων υποστηρίζουν πως ο δημοφιλής αθλητής δεν έχει αξιοποιηθεί στο βαθμό που θα μπορούσε, αφού μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν εμπνευσμένες ιδέες. Την ίδια τα κονδύλια δεν είναι κατανεμημένα με τρόπο που να δίνουν έμφαση στην καμπάνια με τον διάσημο πρωταγωνιστή.

Η βιομηχανία επιμένει, μάλιστα, πως τα προγράμματα πρέπει να εμπλουτιστούν με περισσότερες και πιο «φρέσκιες» προσεγγίσεις, διαφορετικά δεν θα αποδώσουν.