Εγκυμοσύνη! Μία χαρούμενη, αλλά παράλληλα δύσκολη περίοδος στη ζωή μίας γυναίκας με αρκετούς διατροφικούς περιορισμούς και αυξημένες θρεπτικές ανάγκες, τόσο για την υγεία της ίδιας, αλλά και κυρίως για την υγεία του εμβρύου. Η έγκυος γυναικά έχει αυξημένες απαιτήσεις σε ιχνοστοιχεία και βιταμίνες ενώ χρειάζεται μια ποιοτική διατροφή που θα βοηθήσει στην επιτυχή έκβαση της εγκυμοσύνης και στην μελλοντική υγεία του μωρού.


Ένα από τα βασικότερα ιχνοστοιχεία στην διατροφή αυτής της περιόδου είναι το ασβέστιο. Το ασβέστιο συμβάλει στην ανάπτυξη του σκελετού του εμβρύου αλλά και στη διατήρηση της οστικής υγείας στης εγκύου. Θα πρέπει να προσλαμβάνονται επαρκείς ποσότητες μέσα από τις τροφές με βασική διατροφική πηγή το τυρί και τα γαλακτοκομικά. Οι ανάγκες σε ασβέστιο αυξάνονται ιδιαίτερα κατά το 3ο τρίμηνο της εγκυμοσύνης κατά το οποίο η έγκυος χρειάζεται 3 μερίδες γαλακτοκομικών ημερησίως για καλύψει τις ανάγκες αυτές. Μάλιστα αυτή η συστηματική ημερήσια πρόσληψη μέσω της διατροφής, καθιστά μη υποχρεωτική την συμπληρωματική χορήγηση ασβεστίου. (Η ποσότητα αυτή αντιστοιχεί σε τρία ποτήρια γάλα την ημέρα ή σε δύο ποτήρια γάλα και μία μερίδα τυρί μεγέθους ένα σπιρτόκουτο ή σε 3 μερίδες τυρί)

Λόγω της ιδιαίτερης ευαισθησίας που εμφανίζουν οι περισσότερες εγκυμονούσες με έντονες γαστρικές ενοχλήσεις και συμπτώματα αναγούλας, τα οποία συχνά συνδέονται με την κατανάλωση υγρών τροφίμων, σαν βασική διατροφική πηγή ασβεστίου στην εγκυμοσύνη, παραμένει τις περισσότερες φορές, μόνο το τυρί, ως αποκλειστική επιλογή από την ευρεία οικογένεια των γαλακτοκομικών. Επίσης το τυρί είναι το μόνο ίσως γαλακτοκομικό που μπορούν να καταναλώσουν τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη μία κατάσταση της οποίας τα συμπτώματα εντείνονται αρκετά συχνά κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης.



Το πρόβλημα είναι οι λεγόμενες τροφιμογενεις λοιμώξεις οι οποίες μπορεί να προκληθούν από την κατανάλωση επιμολυσμένων τροφίμων και οι οποίες μπορεί να έχουν αρκετά σοβαρές επιπτώσεις όταν προσβάλουν μια έγκυο γυναίκα. Τα νωπά άψητά τρόφιμα μεταξύ των οποίων και συγκριμένες κατηγορίες τυριών, χρίζουν ιδιαίτερης προσοχής όταν αυτά καταναλώνονται κατά την περίοδο αυτή.

Τι είναι όμως οι τροφιμογενεις λοιμώξεις; Είναι λοιμώξεις που προκαλούνται από παθογόνους μικροοργανισμούς που μπορεί να υπάρχουν στα ωμά και νωπά τρόφιμα. Η έγκυος γυναίκα είναι περισσότερο ευάλωτη στις λοιμώξεις αυτές, καθώς η κυτταρική ανοσία, ο κύριος αμυντικός μηχανισμός δράσης έναντι των τροφιμογενών λοιμώξεων, είναι μειωμένη λόγω της αυξημένης παραγωγής προγεστερόνης. Η τοξοπλάσμωση, η λιστερίωση, η λοίμωξη από σαλμονέλα και Cambylobacter αποτελούν τις συχνότερες και σημαντικότερες τροφιμογενείς λοιμώξεις κατά τη διάρκεια της κύησης.

Λαμβάνοντας, λοιπόν, υπόψη τα παραπάνω, τα ωμα και μη καλοψημένα ζωικά τρόφιμα όπως κρέας, ψάρι, και τα μαλακά τυριά, ακόμα και εκείνα που παρασκευάζονται από παστεριωμένο γάλα, παρουσιάζουν υψηλό κίνδυνο να είναι επιμολυσμένα.

cheese pregnancy cheeselovers2

Μπορεί λοιπόν μία έγκυος να καταναλώνει τυρί; Φυσικά και μπορεί, αλλά θα πρέπει να επιλέγει συγκεκριμένες κατηγορίες χαμηλού κινδύνου.

Σκληρά τυριά: Κάθε σκληρό τυρί είναι ασφαλές για κατανάλωση κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, ακόμα κι αν είναι φτιαγμένο με μη παστεριωμένο γάλα. Αυτό περιλαμβάνει το τσένταρ και την παρμεζάνα. Τα σκληρά τυριά δεν περιέχουν τόσο νερό όσο τα μαλακά τυριά, έτσι τα βακτηρίδια είναι λιγότερο πιθανό να αναπτυχθούν σε αυτά. Είναι δυνατό για το σκληρό τυρί να περιέχει λιστέρια, αλλά ο κίνδυνος είναι πολύ χαμηλός.

Μαλακό τυρί από παστεριωμένο γάλα: Περιλαμβάνει φέτα, χαλούμι, μοτσαρέλα, τυρί κρέμας και επεξεργασμένα μαλακά τυριά όπως Dairylea, ricotta, Boursin και τυρί cottage

Ψητό τυρί: Και η τελευταία είσοδος στη λίστα τυριών που μπορείτε να φάτε κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι ... ψημένο τυρί! Το μαγείρεμα των τροφίμων σε υψηλές θερμοκρασίες θα πρέπει να σκοτώνει τα βακτηρίδια, οπότε είναι εντάξει να τρώτε μαγειρεμένα μαλακά τυριά, όπως brie και camembert και μαγειρεμένα μαλακά τυριά, όπως Roquefort ή gorgonzola ή πιάτα που τα περιέχουν. 

Συνιστάται να μην τρώτε μαλακά τυριά που έχουν ωριμάσει σε καλούπι, όπως η camembert ή brie, αλλά και τυρί από μη παστεριωμένο γάλα, όπως μπλε τυρί, gorgonzola, Roquefort. 

Βλέπουμε λοιπόν ότι υπάρχουν άπλετες γευστικές και ποιοτικές επιλογές. Από τις παραπάνω μπορούν πάντα να επιλέγονται τυριά χαμηλά σε νάτριο και λιπαρά αν υπάρχουν συγκεκριμένοι ιατρικοί λόγοι που το επιβάλλουν.

Γράφει η Ελεάνα Φαρμάκη, MSc Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, απόφοιτος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου